Ontstoken tandvlees

De staat van uw tandvlees zegt veel over de conditie van uw tanden en kiezen. Gezond tandvlees is dan ook belangrijk voor uw algemene welzijn. Denkt u ontstoken tandvlees te hebben? Hieronder leggen wij u uit wat de oorzaken zijn, hoe u het kunt herkennen, wat de mogelijke gevolgen zijn en hoe u een tandvleesontsteking kunt behandelen en voorkomen.

Oorzaken ontstoken tandvlees

Door te eten en drinken komen er suikers in uw mond. Samen met speekselbestanddelen en bacteriën vormen ze tandplak. Dit is een zacht, nauwelijks zichtbaar laagje van bacteriemassa en speekseleiwitten op de tanden en kiezen. Wanneer dit niet wordt verwijderd, ontstaat er tandsteen. Hier bovenop kan weer een nieuwe laag tandplak ontstaan. Als de tandsteen en tandplak niet op tijd worden weggehaald, kan een tandvleesontsteking ontstaan en verergeren.

Hoe herkent u ontstoken tandvlees?

Ontstoken tandvlees, ook wel gingivitis genoemd, kunt u aan verschillende symptomen herkennen:

• Uw tandvlees bloedt bij aanraken, zoals bij het poetsen.
  • Uw tandvlees ziet er gezwollen en rood uit.
  • Soms gaat een ontsteking samen met een slechte adem of metalige smaak.

Bij bovenstaande symptomen hoeft dit niet voor het gehele gebit te gelden. Ontstoken tandvlees kan ook tussen twee kiezen of tanden zitten.

Gevolgen van ontstoken tandvlees

Een ontsteking van het tandvlees wordt lang niet altijd op tijd ontdekt. Als de ontsteking te lang blijft zitten, kan het zich uitbreiden richting het kaakbot. Hierdoor laat het tandvlees los rond de tanden en kiezen, en zo ontstaat er een ruimte. Dit wordt een verdiepte pocket genoemd. Hier vormt zich vervolgens weer tandplak, waardoor de ontsteking nog dieper gaat zitten. Het kaakbot wordt hierdoor afgebroken en de pockets worden steeds dieper. Hier verhardt de tandplak ook tot tandsteen. In dit stadium spreken we van parodontitis. Als kaakbot eenmaal is afgebroken, kan dit niet meer worden hersteld.

Ontstoken tandvlees behandelen

De gevolgen van ontstoken tandvlees zijn groot. Het is daarom van belang dat u een tandvleesontsteking zo snel mogelijk behandelt. Dit kan door naar de mondhygiënist te gaan. Zij hebben de expertise om te bepalen hoe ernstig de tandvleesontsteking is. Hier wordt de behandeling vervolgens op aangepast.

Licht ontstoken tandvlees

Bij een lichte ontsteking kunt u uw gebit vaak zelf behandelen door uw tanden beter te reinigen. De mondhygiënist adviseert u om flosdraad, tandenstokers of ragers te gebruiken afhankelijk van de ruimte tussen uw tanden en kiezen.

Ernstig ontstoken tandvlees

In het geval van tandsteen gebruikt de mondhygiënist speciale instrumenten om dit te verwijderen. Zodra dit is weggehaald, zal het tandvlees zich weer herstellen.

Hoe voorkomt u ontstoken tandvlees?

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Om ontstoken tandvlees te voorkomen, is een goede mondhygiëne het belangrijkste. Verwijder tandplak met hulpmiddelen, zoals een (elektrische) tandenborstel, goede tandpasta, tandenstokers, floss of ragers. Ga periodiek op controle bij de tandarts. De tandarts kan dan zien of er reden is om naar de mondhygiënist te gaan. U kunt ook zelf direct naar de mondhygiënist gaan als u graag meer informatie wilt over mondhygiëne. Zij geven uw gebit een uitgebreide reiniging en geven u advies voor de optimale verzorging van uw gebit.

Maak een afspraak met onze mondhygiënist

Denkt u dat u last heeft van ontstoken tandvlees? Blijf hier dan niet mee lopen en maak direct een afspraak met een van onze mondhygiënisten bij Opera Tandarts. Zij zullen uw ontsteking behandelen en u advies geven over de beste manier om uw gebit te reinigen. Maak direct een afspraak via onze website of bel ons voor meer informatie.